söndag 27 juli 2014

Kreativitet och Passion - och varför är det så svårt att få uppmuntran?

Lyssna gärna på P4 Förmiddag från i tisdags då jag intervjuades om kreativitet och min nya bok Skapa & Sälj!

https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/401917?programid=282&playepisode=401917


Jag berättar lite om hur andra kan få ens kreativitet på fall - och om varför vissa gör detta. Inte bara Jante-lagen och avundsjuka - utan något ännu mer hotfull för många - som gör att de vill prata nedsättande om det du gör, få dig att sälla dig med alla andra "tappade sugar"...

Som skapande och kreativ människa så har jag stött på alla varianter av det här - en del som jag skriver om i min bok Skapa & Sälj! också! Och hur man kan skydda sin kreativitet och sitt skapande, din idé från sådana här "optimist-konsulter" - som jag lite ironiskt brukar kalla dem... ;)

En bild som får symbolisera vänner som betyder mycket! :)
Jag har mer och mer börjat avveckla "vänskaper" och ensidiga relationer som tar energi men inte ger. Vissa personer i ens omgivning dränerar en så oerhört på energi, och då man räknar ihop allt och inser att de inget ger - enbart tar - då är det dags att tänka på refrängen... jag har rensat bort energi-tjuvar under en längre tid, men i början var det enklare att avveckla då det var de som bara hörde av sig då de "behövde" nåt eller ville ha... när ens tjänster och kunnande kunde utnyttjas. Men sedan så har även de som är mentalt dränerande fått gå... och jag tycker det känns mer rätt att investera tid och energi i dem som ger något tillbaka - där man känner att man har ett verkligt utbyte. Livet blev enklare och mer meningsfullt för mig på det sättet. Så sörj inte de som visat sina rätta (verkliga) färger. Bara rycka på axlarna och gå vidare. Det finns så många andra mer värda att satsa sin vänskap på istället! Negativ-nissarna kan ha det med varandra istället!

Lägg ut en bild på en söt katt eller nåt annat nonsens (som kopierats av alla), så gillas det som bara tusan... men om man skriver om något angeläget, eller något personligt - eller berättar om boken man just slitit med i 3-4 år - då är det ekande tyst (i stort sett)... Fast man hållit låg profil - och talat oerhört lite om detta under tiden - inte velat "belasta" andra med sina egna skrivar-äventyr... få verkar vara uppmuntrande i dessa dagar... jag försöker själv att vara bekräftande och se andra och uppmuntra... eftersom jag vet att detta är en sådan oerhörd bristvara. Varför?

Det är lite lustigt: Om man skulle vilja arbeta som försäkringsrådgivare eller på bank är de ju ingen som har några åsikter... eller har keramik eller tälja i trä som hobby - men om man skriver då är man suspekt som sjutton. Så Pretto!! liksom... Eller? ;)

Jag försöker själv att vara bekräftande och se andra och uppmuntra... Eftersom jag vet att detta är en sådan oerhörd bristvara. Men varför? Det kostar ju liksom inget att ge lite sådan positiv feedback i vår vardag.

Boken Skapa & Sälj!
Mera kreativitet för dig som vill starta eget!
Passion plus den andra "onda tvillingen" till passion: Att man inte själv tagit tag i sina egna drömmar och levt sin passion! Det vill folk inte se i ögonen, då är det lättare att trycka ner andra, pika, förminska, förlöjliga och få andra att skämmas. Så man själv slipper handskas med att man svikit sig själv. Sin egen dröm...

Så på sätt och vis är det väldigt synd om de personer som gör detta - de försöker "självmedicinera" sitt eget illamående - genom att föra över det på andra. Inte en så vacker insikt, men som sagt, de gör det för de känner sig hotade, de vill inte se det de borde göra i sina egna liv...

Vi som faktiskt gör det - är stora hot mot deras självbild, deras "trygga" tillvaro - där allt är som det alltid varit - och de vill inte konfronteras med att ta tag i vissa delar av sitt liv. Förändringar är ju jobbiga. Att förändra sig själv och jobba med sig själv är krävande. Eller som en person sa till mig - fast med mycket humor och självinsikt:  
"Jag är inte emot förändringar - bara de inte påverkar min vardag!" :)

Livet blev enklare och mer meningsfullt för mig på det sättet. Så sörj inte de som visat sina rätta (verkliga) färger. Bara rycka på axlarna och gå vidare. Det finns så många andra mer värda att satsa sin vänskap på istället! Negativ-nissarna kan ha det med varandra istället!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar